lunes, marzo 27, 2006

Hem de seguir lluitant!

L'elefant encadenat

Quan jo era petit m'encantaven els circs, i el que més m'agradava dels circs eren els animals. Em cridava especialment l'atenció l'elefant que, com més tard vaig saber, era també l'animal preferit pels altres nens. Durant la funció, l'enorme bèstia feia gala d'un pes, una mida i una força descomunals... Però, després de la seva actuació i fins poc abans de tornar a l'escenari, l'elefant sempre estava lligat en una petita estaca clavada a terra amb una cadena que immobilitzava una de les seves potes.

Però resulta que l'estaca era un minúscul tros de fusta que només estava enterrat uns centímetres a terra. I, encara que la cadena era gruixuda i poderosa, em semblava evident que un animal que amb la seva força era capaç d'arrencar un arbre de soca-rel, s'havia de poder alliberar amb facilitat de l'estaca i fugir.

El misteri continuava semblant-me evident.

Què el subjectava doncs?

Per què no fugia?

Quan tenia cinc o sis anys, jo encara confiava en la saviesa dels més grans. Llavors vaig preguntar a un mestre, un pare o un oncle, pel misteri de l'elefant. Algun d'ells em va explicar que l'elefant no s'escapava perquè estava ensinistrat.

Llavors vaig fer la pregunta òbvia: "Si està ensinistrat, per què l'encadenen?"

No recordo haver rebut cap resposta coherent. Amb el temps, vaig oblidar el misteri de l'elefant i l'estaca, i només ho recordava quan em trobava amb d'altres que també s'havien fet aquesta pregunta alguna vegada.

Fa alguns anys vaig descobrir que, per sort per a mi, algú havia estat prou savi com per trobar la resposta:

L'elefant del circ no s'escapa perquè ha estat lligat a una estaca semblant des que era molt, molt petit.

Vaig tancar els ulls i vaig imaginar el petit elefant, indefens, subjecte a l'estaca. Estic segur que, en aquell moment, l'elefantet va empènyer, va tirar i va suar, intentant deixar-se anar. I, malgrat els seus esforços, no ho va aconseguir, perquè aquella estaca era massa forta per a ell.

Vaig imaginar que s'adormia esgotat i que, l'endemà, ho tornava a intentar, i un altre dia, i un altre, i un altre... Fins que, un dia, un dia terrible per a la seva història, l'animal va acceptar la seva impotència i es va resignar al seu destí.

Aquest elefant enorme i poderós que veiem al circ no s'escapa perquè, pobre, creu que no pot.

Té gravat el record de la impotència que va sentir poc després de néixer.

I el pitjor de tot és que mai s'ha tornat a qüestionar seriosament aquest record.

Mai, mai ha intentat tornar a posar a prova la seva força...
Jorge Bucay

4 Comments:

Anonymous Anónimo said...

Hola rera,

hi ha molts elefants a tot arreu.

No sé qui és en Bucay, però la reflexió ensinistrament/llibertat és molt bona.

Lamentablement, aquesta regla de tres, s'aplica sovint.

9:46 p. m.  
Blogger PL said...

Me encanta, realmente me ha parecido buenísimo, aunque a mitad ya me estaba oliendo que la redacción era demasiado buena para ser una mera reflexión impulsiva en un blog.
Si no fuera porque esta en catalán la linkaba en mi blog (no es que tenga nada en contra pero hay quien sí y paso de meterme en follones...VIVA EL ESPERANTO!!!)

1:31 a. m.  
Blogger Laura Morera said...

Tambien la uedes traducir, no?? Ai, Pil, que mandroso...

9:13 a. m.  
Anonymous Anónimo said...

Dober zacetek

10:33 p. m.  

Publicar un comentario

<< Home